Trivsel
Retten til en tryg skolegang
Alle børn har ret til en tryg skolegang. Det gælder naturligvis også her på Forberedelsesskolen.
Derfor forsøger vi med afsæt i det enkelte klassetrin at skabe en overskuelig skolegang med tydelige rammer, så eleverne altid ved, hvad der forventes af dem – og trygt kan udvikle sig og mærke glæden ved læring.
En tryg skolegang betyder dog ikke, at alle sten er fjernet fra børnenes vej. Ligesom i alle andre sociale sammenhænge vil der af og til opstå konflikter i skolen. Det er ikke i sig selv negativt, for konflikter og håndtering af konflikter er med til at modne børn og lære dem at sige fra, og det giver robusthed og selvsikkerhed.
Hvad er mobning?
Mobning er noget andet end de konflikter, der uundgåeligt vil opstå. Mobning er det modsatte af trivsel og et uhåndterbart problem for den, som rammes af mobning.
”En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Forløbet er som oftest karakteriseret ved, at der er ubalance i styrkeforholdet parterne imellem.”
Sådan skriver den norske specialist på området, professor i psykologi Dan Olweus, i MOBNING – skal ud af skolen: FAKTA OM MOBNING
Det er altså ikke mobning, hvis man af og til tilfældigvis bliver drillet, eller fordi man en dag har været i slagsmål med en anden – eller en enkelt gang bliver fysisk eller verbalt generet. Det er situationer, som uvægerligt vil opstå. Men elever som direkte mobbes eller mistrives skal naturligvis have hjælp.
Klasselæreren som tovholder
På Forberedelsesskolen er klassen base for den enkelte elev, og her lærer eleverne som klassekammerater at begå sig i et fællesskab af vidt forskellige mennesker – med klasselæreren som tovholder. I klassefællesskabet har alle et ansvar for hinandens trivsel, og vores elever opdrages til, at det er en selvfølge at gå til klasselæreren, hvis en af kammeraterne ikke trives. Dialog med det enkelte barn er et af de vigtigste pædagogiske redskaber, som både lærere og ledelse benytter sig af.
Sammen taler klassen om klasseregler, der skal gøre både trivslen og undervisningen bedre, og for at styrke såvel det faglige som det sociale liv vægter Forberedelsesskolen desuden fællesoplevelser og lejraktiviteter højt.
Forældreansvar
På Forberedelsesskolen forventer vi, at I som forældre aktivt vil være med til at understøtte elevernes trivsel. Først og fremmest handler det om at følge med i dit barns skolegang og tage kontakt med klasselæreren, hvis du oplever bekymring for mistrivsel eller mobning. Du vil også opleve, at du som led i forsøget på at løse eventuelle trivselsproblemer i dit barns klasse kan blive inviteret til en samtale på skolen.
Vi opfordrer jer desuden som forældre til at lave sociale arrangementer for klassen – også i privat regi – og vi udlåner i den forbindelse gerne salen samt borde og stole uden beregning.
Skoleledelsens rolle
Det er ofte klasselæreren, der tager sig af trivselsproblemer, og læreren taler ikke bare med parterne og klassens øvrige lærere, men inddrager også resten af klassen – for at alle forstår deres medansvar for klassens samlede trivsel. Det er også klasselæreren, der taler med og orienterer forældrene, ligesom han eller hun sørger for at orientere skolens ledelse. På Forberedelsesskolen går skolens ledelse også ind i konkrete sager, og det er helt naturligt for både elever og forældre at henvende sig til ledelsen, ligesom at ledelsen ofte går i dialog med eleverne. Det er vigtigt for os, at kontoret er et trygt rum, hvor man kan komme som elev, forældre såvel som lærere.
I alvorligere sager er det op til skoleledelsen at afgøre, om det er nødvendigt at inddrage yderligere instanser. Endelig har skoleledelsen ansvaret for udarbejdelsen af undervisningsmiljø-vurderinger og trivselsundersøgelser, og du kan læse resultatet af den seneste trivselsundersøgelse her.

Konkrete redskaber
For at understøtte børnenes trivsel på Forberedelsesskolen benytter vi en række konkrete redskaber:
- Mobbekuffert i indskolingen
- Materiale fra Dansk Center for Undervisningsmiljø
- Klassetrivsel; et onlineredskab til afklaring af trivsel
- Venskabsklasser, hvor 0. og 5. klasse har projekter sammen
- Tilsyn med eleverne i pauser, inklusiv spisepausen
- Fælles lejrskole i august/september for 6.-10. klasse og i maj for 1.-5. klasse. Desuden tager 1.-10. klasse hvert tredje år af sted sammen på fælles lejr.
- Fælles morgensang hver fredag, hvor alle elever er sammen
- Dagligt fokus på ordentlighed – også i samværet

Det siger eleverne om trivslen
Trivselsundersøgelsen er opdelt i tre segmenter, som dækker forskellige klassetrin, og der udarbejdes en selvstændig rapport for hvert enkelt segment.
Du kan læse resultaterne af undersøgelsen fra 2022 herunder.
Glæden
ved
læring
